#BibliaKultúra

Szöveg mögött - Kövek alatt

Az ékírásos Irán-sztélé

elfogllja_iii_tukulti-apil-esarra_astartu_varosat_kr_e_730_727_korul.jpg

Tudtad, hogy az ún. Irán-sztélé egyik feliratos része megerősíti a bibliai beszámolót, hogy Izráel királya, „a samariai Menaḥem” (Kr.e. 743–738) is adófizetője volt III. Tukulti-apil-ésarra asszír uralkodónak?

Az ékírásos Irán-sztélének három töredékéről tudunk, kettő a jeruzsálemi Izrael Múzeum tulajdonában van. Származása bizonytalan, feltehetőleg nyugat-Iránból való és az asszír uralkodó második nagy hódító hadjárata után készült (Kr. e. 737). A szöveg Tukulti-apil-ésarra uralkodása első kilenc évének katonai vállalkozásairól számol be.

A Kr. e. 8. sz. elején Asszíria politikailag és katonailag is elgyengült. Északi szomszédja, egy transzkaukázusi államalakulat az Örmény-felföldön, Urartu uralma alatt nyögött. Amikor azonban Urartuban egy gyengekezű uralkodó lépett a trónra (Kr. e. 746–745), Asszíria fellázadt ellene. Az új, erőskezű uralkodó, III. Tukulti-apil-ésarra ereiben ugyan nem folyt királyi vér, mégis Asszíria egyik legnagyobb uralkodója volt és a széttöredezett asszír tartományokból erős birodalmat épített. Jól szervezett hadseregével először kelet, aztán észak (Babilon, Média), majd nyugat felé fordult (Szíria) és Arpad városának csatája után fogadta a környék királyait, akik lerótták előtte tiszteletüket. Köztük volt Menaḥem és a szír Recin.

A sztélé szövege összhangban van a bibliai beszámolóval (2Kir 15,17–20):

„Júda királyának, Uzijának 39. évében Gadi fia, Menachem lett Izrael királya Szamáriában, tíz esztendőre. [...] Az ő idejében hatolt az országba Asszíria királya, Pul. Menachem 100 ezüsttalentumot adott Pulnak, hogy segítsen neki megszilárdítani kezében a királyi hatalmat. Ezt a pénzt Menachem kivetette adóul Izraelre, minden tehetős emberre 50 sékelt, csak hogy Asszíria királyának adhassa. Erre Asszíria királya elvonult, nem maradt tovább az országban.”

x2083455.jpg

 

 

 

 

A szövegben említett Pul nevet III. Tukulti-apil-ésarra uralkodóra értették, eredete pedig a név második tagjára vezethető vissza („apil”). A sztélé hasonlóan számol be az eseményről: „… aranyat és ezüstöt kaptam… a damaszkuszi Recintől, a samariai Menaḥemtől és a tíruszi Hirámtól… Korábbi hadjárataimban minden várost megnéztem... amit zsákmányként elraboltam, és... csak Samariában hagytam meg királyukat”.

 

 

 

Források:

Center for Online Judaic Studies: http://cojs.org/

Watch Jerusalem: https://watchjerusalem.co.il/

 Az ékírásos szöveg átírását és angol fordítását lásd Open Richli Annotated Cuneiform Corpus: http://oracc.museum.upenn.edu/ 

A bejegyzés trackback címe:

https://bibliakultura.blog.hu/api/trackback/id/tr4414225583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

#BibliaKultúra

#BibliaKultúra blogunk szakmai igényességű topikjaival értékes, ismeretbővítő tartalmakat közöl a bibliatudomány tárgyköréből. Rápillantunk arra a világra, amely látta megszületni a Bibliát - tabuk nélkül, közérthetően, a tudás megosztása és a „lifelong learning” jegyében.

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása