Pál apostol írásaiban, különösen a Római levélben, Izajás próféta kiemelt szerepet játszik. Pál Izajás szövegeire támaszkodva hangsúlyozza Jézus messiási mivoltát, az emberiség megváltásának univerzalitását és Izrael üdvösségének fontosságát. Jézus zsidó származása és történeti gyökerei nem csupán történelmi tények, hanem az egyetemes üdvösség alapjai is. Pál Izajás alapján mutatja be, hogy az evangélium üzenete minden népre kiterjed, miközben Izrael üdvössége szorosan összekapcsolódik Jézus Krisztus személyével és küldetésével. Az evangélium szépsége és ereje abban rejlik, hogy nem kizárólagos, hanem minden hívő számára nyitott, nemzetiségtől vagy társadalmi helyzettől függetlenül.
Izajás próféta kiemelkedő jelentőséggel bír Pál apostol számára, különösen négy nagy levelében (1-2 Korintusiakhoz, Galatáknak és Rómaiakhoz írt levél). Pál az Ószövetségben leggyakrabban Izajást nevezi meg név szerint, például a Róm 9,27.29; 10,16.20; 15,12 verseiben, ahol közvetlen idézeteket használ. Ha a hivatkozásokat szélesebb körben vizsgáljuk, Pál leveleiben körülbelül negyven Izajásra utaló szövegrész található, beleértve közvetlen és közvetett idézeteket, visszhangokat és utalásokat. E tanulmány az Izajás jelentőségét vizsgálja a Római levélben, három központi kérdésre fókuszálva: Jézus messiási mivoltára, Izrael üdvösségére és a pogányokhoz való misszióra.
Jézus messiási mivolta
A Római levél elején Pál Jézust Dávid magvából származó Isten Fiaként mutatja be (Róm 1,3), és a levél záró részében Iz 11,10 próféciájára hivatkozik:
„És ismét így szól Izajás: ’Jön Izáj gyökere, aki felkel, hogy uralkodjék a pogányokon, és benne reménykednek majd a nemzetek.’”
Mit jelent a „Dávid magvából született” kifejezés? Egyszerű történelmi adat Jézus zsidó származásáról, vagy mélyebb üdvtörténeti jelentőséggel bír?
Jézus názáreti születése Dávid magvából és Izáji gyökeréből származik, nem más népek köréből. A Jézus-kutatás harmadik hulláma hangsúlyozza Jézus zsidó származását és népéhez való tartozását. De hogyan kapcsolódik Jézus zsidó származása az egész emberiséghez?
Első ránézésre a két nézőpont konfliktusban állhat: Jézust sokáig történelmi gyökereitől elszakított filantrópnak ábrázolták. Valójában azonban a zsidó származás (partikularizmus) és az egyetemes üdvösség (Jézus mint a halálból feltámadott Fiú) szorosan összekapcsolódik. Jézus már emberként is Isten Fia volt (Róm 1,4), de a feltámadás által „helyeztetett” ebbe a tisztségbe. Jézus emberi mivolta, zsidó származása nélkül az üdvösség elveszítené történelmi megalapozottságát.
Az Iz 11,10 idézete (Róm 15,12) megerősíti, hogy az üdvösség egyetemessége Jézus történelmi valóságából fakad. Az emberek Jézus uralmában találják reményüket, amely a kereszthalál és feltámadás által lett végérvényessé.
Így Jézus zsidó származása nem csupán történelmi tény, hanem nélkülözhetetlen elem az egész emberiség üdvösségének megértéséhez.
Izrael üdvössége
Pál egyik legösszetettebb gondolatmenete Izrael üdvösségével kapcsolatos.
Az üdvösség Krisztusba vetett hiten keresztül történik, vagy Izrael számára létezik ettől független, párhuzamos út?
Az erre adott válasz meghatározza, hogy azok is üdvözülhetnek-e, akik nem hisznek Krisztusban, és nem tartoznak Izrael népéhez. A kérdés vizsgálatához Pál az Iz 59,20-21 és 27,9a verseit idézi a Róm 11,26-27-ben:
„És így az egész Izrael üdvözülni fog, ahogy meg van írva: ’Eljön Sionból a Szabadító, és eltávolítja Jákób bűneit. Ez lesz az én szövetségem velük, amikor megbocsátom vétkeiket.’”
Izajás szavai ismételten Izrael történelmi szerepét hangsúlyozzák az egyetemes üdvösségben. Jézus Izraelből származik, és azért jött, hogy üdvösséget hozzon nemcsak a benne hívőknek, hanem azoknak is, akik nem hittek benne.
A pogányokhoz való misszió
Hogyan kapcsolódik Izrael és a pogányok üdvössége egymáshoz? És miért lett a pogányok evangelizálása Pál missziójának központi eleme?
Az Iz 52,7-15 különösen meghatározó Pál apostoli munkájában. Az evangélium hirdetése túllépett a zsidó vallási határokon, a pogányok pedig – akiket korábban bűnösökként kezeltek – most az üdvösség címzettjeivé váltak. Izajás szavai bátorítják Pált, hogy az evangélium minden nép számára nyitott, és nem korlátozódik egyetlen csoportra sem.
Összegzés
Pált gyakran vádolják szűk látókörűséggel, pedig Izajás inspirációja által világossá tette, hogy az evangélium szépsége és jósága minden ember számára elérhető. Krisztus emberi mivolta az evangélium alappillére, amely mindenkihez szól, még azokhoz is, akik látszólag kívülállónak tűnnek. Az Izajás által megjövendölt „jó hírt hirdető lábak” ma is azokat jelképezik, akik fáradhatatlanul dolgoznak az üdvösség üzenetének terjesztésén.
Fordította: #BibliaKultúra
Ez az írás Antonio Pitta professzornak állít emléket, aki a páli teológia finomérzékű, nemzetközileg is elismert értelmezőjeként, a Pápai Lateráni Egyetem prorektoraként és Újszövetség-tanáraként, valamint az Olasz Bibliai Társaság elnökeként gazdagította a teológiai gondolkodást. 2024 október 1-jén, váratlan betegség következtében elhunyt. E gondolatok fényében őrizzük emlékét és tanításának gazdagságát.