Peter Kreeft Three Philosophies of Life című könyvében három bibliai könyvet – a Prédikátor, Jób és Énekek éneke könyvét – elemzi, hogy az élet három alapvető aspektusát mutassa be: a hiábavalóságot, a szenvedést és a szeretetet. Kreeft szerint ezek a könyvek az emberi tapasztalat mélységeit járják be, és klasszikus példák arra, hogyan találkozhatunk a Biblia időtlen bölcsességével. A Prédikátor könyve a hiábavalóság mélységét ábrázolja, Jób története a remény diadalát a szenvedésen keresztül, míg az Énekek éneke a szeretet és az élet teljességének örömét ünnepli. A szerző szerint ezek a könyvek egy intellektuális és spirituális utazást kínálnak, amely a hit, remény és szeretet erényeihez vezet. Kreeft az Isteni színjátékhoz hasonlítja az élet három stációját: a poklot, a purgatóriumot és a mennyországot, amelyeket valójában az emberi szívben zajló fejlődésként értelmez. Az út végén a szeretet a hiábavalóság ellentéteként tűnik fel, és az élet legmélyebb értelmét tárja fel.
Előző bejegyzésünkben, amely bemutatta Peter Kraft gondolatébresztő munkáját, most a Prédikátor könyvének filozófiai kérdéseire és az élet értelmével kapcsolatos tanulságaira térünk át, hogy tovább gondoljuk azokat az alapvető kérdéseket, amelyek az emberi létezésre vonatkoznak.
A Prédikátor könyve: az élet mint hiábavalóság
Kreeft így kezdi munkáját: [1]
„Valójában az a könyv, ami először filozófussá tett, úgy tizenöt éves koromban, a Prédikátor könyve volt.”.
A bibliai könyv filozófiai mű, bár formája egyszerű, közvetlen és művészietlen, ám a tartalom szempontjából a legnagyobb dolog, amit a filozófia valaha is mondhat. Értelmesen szól az értelmetlenségről.
Pesszimisták és agnosztikusok kedvenc bibliai könyve. Herman Melville a Moby Dick 97. fejezetében azt mondja, hogy „minden könyv közül a legigazabb a Prédikátor könyve”. Thomas Wolfe amerikai regényíró a You Can’t Go Home Again 47. fejezetében ezt írja:
„Minden, amit valaha láttam vagy tanultam, azok közül ez a könyv tűnik számomra a legnemesebbnek, a legbölcsebbnek és a legnagyobb kifejezésének az emberi életnek ezen a földön – és egyben a költészet, az ékesszólás és az igazság legmagasabb virágának. Nem szoktam dogmatikus ítéleteket hozni az irodalmi alkotás terén, de ha egyet kellene mondanom, azt mondanám, hogy a Prédikátor könyve a legnagyobb irodalmi mű, amit valaha ismertem, és az abban kifejezett bölcsesség a legmaradandóbb és legmélyebb.”
Kreeft szerint, ha a könyv első olvasásakor nem találunk semmit, ami megerősítené ezt az ítéletet, akkor jobb, ha újraolvassuk, „mert vagy könnyelműen elutasítjuk az óriások ítéletét, vagy felmászunk a vállukra, és újra megnézzük”.[2] Mert megeshet, hogy a törpe az, aki félreértelmezi a tájat, és nem az óriás.
Kreeft megosztja az olvasókkal, hogy van egy barátja, aki minden nyáron a maine-i erdőkben táborozik. Egy nap találkozott egy bölcs, öreg remetével, aki negyven éve nem élt a „civilizációban”. Megkérdezte tőle, honnan van a bölcsessége, mire ő előhúzta a zsebéből az egyetlen könyvet, ami negyven éve nála van: egy rongyos, megsárgult Prédikátor könyve példányt. Ez az egy könyv elég volt neki. Amíg a civilizáció a Times-t olvasta, az idős remete az örökkévalóságokat olvasta.
A premodern filozófusok szerint a Prédikátor könyvét etikaként lehetne besorolni, mert a legfontosabb etikai kérdést teszi fel, amely az élet végső céljára vagy értelmére irányul. Az ókori etika mindig három kérdéssel foglalkozott. Hajós metaforát használva így hangzik: a hajóknak tudniuk kell, hogyan kerüljék el az egymással való ütközést (ez a társadalmi etika), tudniuk kell, hogyan tartsák a hajójukat jó állapotban, és hogyan kerüljék el az elsüllyedést (ez az egyéni etika), és tudniuk kell, miért van a flotta egyáltalán a tengeren, mi a küldetésük, mi a céljuk.
„Úgy gondolom, tudom, miért nem merik a modern filozófusok feltenni ezt a legnagyobb kérdést: mert nincs rá válaszuk. Ez egy olyan nagy űr, amit csak egy egzisztencialista bátorsága vagy egy istenhívő hite tud betölteni.” [3]
Filozófiai szempontból a Prédikátor egy egzisztencialista filozófus. Jóval Sartre, Camus, Beckett és Kafka előtt, és sokkal őszintébben, közvetlenebbül és mesterkéletlenebbül fejezte ki az egzisztencializmus alapvető élményét és intuícióját.
A Prédikátor könyve egy modern alkotás
Kreeft szerint a Prédikátor könyve mindenféle szempontból modern alkotás. Miért?
- Mélyen egzisztencialista könyv: a modern ember értelemre irányuló kérdését teszi fel.
- Megmutatja a modernitás legnagyobb félelmét (halál, kárhozat), amely az értelmetlenségtől, a „hiábavalóságtól”, az „egzisztenciális vákuumtól”, a Semmitől való félelem.
- Osztozik a modern elme legjobb és legrosszabb tulajdonságában is. Bár mélyen kétségbeesett könyv, mégis mélyen őszinte könyv is.
- A legfőbb jó, a végső cél vagy az élet értelmének kérdésére adott válasza a modern válasz, nevezetesen, hogy nincs válasz.„Toynbee szerint a bolygónkon létezett huszonegy nagy civilizáció közül a miénk, a modern Nyugat az első, amelyik nem ad vagy tanít polgárainak semmilyen választ arra a kérdésre, hogy miért léteznek.”[4] Eufémisztikusan lehet a pluralizmusra és a szabadságra hivatkozni, de az őszintébb megfogalmazás másfele mutat.
- Az értékvákuum gyakorlati eredménye a hedonizmus. A végső célok eltűnése után a szórakozás marad. A Prédikátor könyvének egyetlen pozitív tanácsa az, hogy kövessük Freud „örömelvét”, de legyünk elég őszinték ahhoz, hogy emlékezzünk arra, hogy „ez is hiábavalóság”, és hogy a halállal végződik, és egyetlen játékunkat sem vihetjük magunkkal.
- A kontextus, a világ, amelyben Prédikátor a kutatását végzi, egy szekularizált világ.
- A Prédikátor könyve modernitását mutatja, hogy a benne található megfigyelések kontextusa, módszertana, ismeretelmélete, és az igazság megismerésére adott válasza teljesen világias. A szerző a földi univerzális újság riportere, aki nem részesült semmilyen különleges isteni kinyilatkoztatásban vagy természetfeletti beavatkozásban. Az ő Istene egyszerűen a „természet és a természet Istene”, a modern establishment vallás Istene. Empirista.
A filozófia és a vallás közötti különbség a beszéd és a hallgatás, az ember Istenről való beszéde és Isten emberről való beszéde közötti különbség, ahol az ember hallgat. Ez az ész és a hit közötti különbség. A filozófia az ember Isten utáni keresése; a Biblia Isten ember utáni keresésének története. A filozófia felfelé szálló szavak; a Biblia a leküldött Ige.
A Prédikátor könyve az egyetlen könyv a Bibliában, amelyben Isten teljesen hallgat.
A szerző nem hivatkozik isteni kinyilatkoztatásra, csak a természetes emberi értelemre és az érzékszervi megfigyelésre. Isten csak a keresés tárgya, nem az alanya; a keresett, nem a kereső, a Mennyei Kutya.
Jób könyvében Isten szintén hallgat, kivéve a kezdetet és a végét. De ez a két rész teszi a különbséget Jób és a Prédikátor között. Mivel Isten beszél, Jóbnak mindene megvan, annak ellenére, hogy nincs semmije. Mivel Isten hallgat, a Prédikátornak nincs semmije, annak ellenére, hogy mindene megvan.
Isten kétszer szólal meg Jób könyvében. Az első két fejezetben látjuk, ahogy megkérdőjelezi Jóbot, próbára teszi. Ennek a kezdetnek a fényében mi, olvasók, a hosszú középső részt, Jób Isten utáni keresését, valójában Isten Jób utáni kereséseként értjük. De Jóbnak nem volt meg ez az első két fejezet. Isten hallgat, ahogy a Prédikátornak is.
Jób utolsó öt fejezetében Isten a viharból szól. Semmi sem mélyebb az egész világirodalomban ennél a beszédnél. Elég ahhoz, hogy kielégítse Jóbot, a legnehezebben kielégíthető embert a földön. Mert Jób nem türelmes. Jób türelmetlen. „Mutasd meg!”. Bármi is rejtőzik ezekben a fejezetekben, elég nagy ahhoz, hogy kielégítse a legnehezebben kielégíthető embert a világon a világ legnehezebb kérdésével, a gonosz rejtélyével kapcsolatban. Elég lenne ahhoz is, hogy kielégítse a Prédikátort, ha Isten ezt mondta volna neki, de nem tette.
Talán a Prédikátor egyszerűen nem figyelt. Jób könyvében Isten csak akkor jelent meg, amikor Jób elhallgatott. Jób legjobb szavai: „Jób szavai véget értek”. Ahogy Elihu mondja Jóbnak: „Isten állandóan beszél, először így, aztán úgy, de mi nem halljuk”. Vagy talán Jób megkapta a válaszát, a Prédikátor pedig nem, mert Jób szenvedő szolga volt, míg a Prédikátor csak filozófus. A Prédikátor olyan volt, mint Szókratész; Jób olyan volt, mint Krisztus.
Az egész Biblia isteni kinyilatkoztatás, isteni beszéd. De Isten soha nem szólal meg közvetlenül a Prédikátor könyvében. A Prédikátor könyve csupa monológ, nem dialógus. Hogyan lehet isteni kinyilatkoztatás?
Ez ihletett monológ. Isten az ő gondviselésében elrendezte, hogy ez az egyetlen, pusztán racionális filozófiai könyv bekerüljön a Szentírás kánonjába, mert ez is isteni kinyilatkoztatás. Isteni kinyilatkoztatás éppen az isteni kinyilatkoztatás hiányában. Olyan, mint a Biblia többi részének sziluettje. Ez az, amit Fulton Sheen „fekete kegyelemnek” nevez a „fehér kegyelem” helyett, a sötétség általi kinyilatkoztatás a fény általi helyett. Ebben a könyvben Isten pontosan azt mutatja meg nekünk, hogy milyen az élet, amikor Isten nem mutatja meg nekünk, hogy milyen az élet.
A Prédikátor könyve úgy keretezi a Bibliát, ahogy a halál keretezi az életet.
A Prédikátor könyvének szerkezete sokkal szorosabb, sokkal logikusabb, mint amilyennek első pillantásra tűnik. Úgy tűnik, a könyv csapong, sehová sem jut el, nincsenek benne szorosan érvelt dedukciók, csak bölcsességmorzsák, amelyek egy sivatagi tájon szórványosan helyezkednek el, mint néhány esőcsepp, amelyet gyorsan elnyel a száraz talaj, vagy mint egy kollázs fotókról, amelyeket egy süllyedő hajó ablakán keresztül készítettek.
Mégis, a könyv csapongása szándékos, mert ez a forma tökéletesen kifejezi a tartalmát, az üzenetét: hogy az élet sehová sem vezet. A Prédikátor azt gyakorolja, amit prédikál. A formája egy a tartalmával: a nagyszerű költészet próbája. Vajon az élet a saját farkát kergeti? Nos, ez a könyv ugyanezt teszi. A vége és a kezdete azonos: „Minden hiábavalóság.”
A Prédikátor könyve ennek ellenére logikus érvelés, nem csak szórványos megfigyelések. Érvelése deduktív és demonstratív, nem csak induktív és megfigyelő. Bár a szerző soha nem olvasta Arisztotelészt vagy bármilyen logikai tankönyvet, és nem szándékozta tudatosan, hogy könyve szillogizmus formáját öltse, mégis szillogizmus, egyszerűen azért, mert ez az a forma, amelyben az emberi elme természetesen és ösztönösen érvel. A Prédikátor könyvének szillogizmusban való összefoglalása nem palimpszeszt, hanem röntgenfelvétel; nem egy új vagy idegen képet vetít ki, hanem felfedi a már ott lévő struktúrát, a csontokat a hús alatt.
A Prédikátor könyvének érvelése az első három versben van összefoglalva, tizenkét fejezeten keresztül kibővítve, majd a végén újra összefoglalva.
Az első három vers az egész könyv miniatűrben.
Az első vers megadja a címet és a szerzőt; a második vers megadja a lényeget, a következtetést; a harmadik vers pedig a lényegi érvet adja hozzá.
- A Prédikátornak, Dávid fiának, Jeruzsálem királyának beszédei.
- Hiábavalóság hiábavalósága, mondja a Prédikátor, hiábavalóság hiábavalósága! Minden hiábavalóság.
- Mit nyer az ember minden fáradozásából, amellyel fáradozik a nap alatt?
A Prédikátor könyvének szerzője valószínűleg nem Salamon, de a név szimbolikusan illik rá. A könyv központi gondolata a hiábavalóság, ami az élet céltalanságára utal Isten nélkül. Pál apostol szavaival élve: „szemét”. Sartre ateista filozófiája is alátámasztja ezt, amikor azt mondja: „Ha Isten nem létezne, minden megengedett lenne.”
Hadd fogalmazzam meg a lényeget egyetlen szóval. Ez egy olyan szó, amelyről garantálom, hogy meg fog döbbenteni és meg fog botránkoztatni, pedig Szent Páltól származik. Pál ezt a szót használta Krisztus nélküli életének leírására, amely tele volt világi sikerekkel, oktatással, vagyonnal, hatalommal, presztízzsel és kiváltságokkal. Pál a ’farizeusok farizeusa’ volt, római polgár, Gamáliel, ’Izrael világossága’ tanította. De mielőtt Krisztus a Prédikátor utáni kapcsolatba helyezte volna Istennel, milyen volt az élete? Ganéj. ’Szemét’ - ez volt az ő szava rá, nem az enyém. Nézd meg a Filippi levél 3:8 versét a merész King James bibliafordításban. Krisztus Jézusban való Isten mindenek felett álló ismeretéhez képest, a világ összes legnagyobb dolga, Pál szerint, szkubala (σκύβαλα) - szemét. Ganéj. Jób szemétdombja.
Salamon, a Prédikátor könyvének szerzője, felismeri, hogy az élet rövid távon nem hiábavaló: az evés életben tart, a szex örömet okoz és biztosítja az emberiség fennmaradását. A rövid távú célok azonban nem kompenzálják a hosszú távú céltalanságot. Az emberek, mint a Prédikátor, nem csak a jelenben élnek, hanem a jövőben is, reményekkel és célokkal. A deterministák, akik ezt tagadják, megfosztanak minket szabadságunktól és jövőnktől. Az életünk olyan, mint egy fekete doboz, amelynek minden egyes része céllal bír, de az egész értelmetlen. A mai zajos világban nem halljuk meg a lélek csendjét, a „semmi” félelmetes ürességét, ami erőszakhoz és önpusztításhoz vezet. A média kihasználja ezt az űrt, halállal és szenvedéllyel táplálkozik.
A Prédikátor könyve tükör, ami megmutatja az arc nélküli embert, a belső ürességet, ami a modern ember legnagyobb rémálma.
A Prédikátor könyve szerint az élet rövid távon lehet értelmes, de hosszú távon haszontalan. A céltalanság érzése a modern emberben félelmetes űrt teremt, amit a média kihasznál. A könyv erre a belső ürességre mutat rá, ami erőszakhoz és önpusztításhoz vezethet.
A modern világ, akárcsak Salamon, nem tudja megválaszolni az élet értelmére vonatkozó kérdést. Ehelyett öt módszerrel próbálja elrejteni ezt a kellemetlen igazságot, melyet a szerző egy elefánt képéhez hasonlít:
- Elterelés: A rengeteg apró-cseprő dologgal elfoglaljuk magunkat, hogy ne legyen időnk a nagy kérdéseken gondolkodni.
- Propaganda: Az élet értelmével kapcsolatos kérdéseket lekicsinylő címkékkel látjuk el (absztrakt, metafizikai, vallásos, szubjektív), így elbagatellizáljuk a jelentőségüket.
- Közöny: Egyszerűen nem foglalkozunk a nagy kérdésekkel, közömbösek vagyunk Isten, a Semmi és a Halál iránt. A részletekre koncentrálunk, de a nagy egészet figyelmen kívül hagyjuk.
- Boldogság hajszolása: A boldogság utáni vágy elnyomja az élet értelmének keresését. A negatív gondolatokat (mint a halál vagy a céltalanság) elutasítjuk, és a pozitív gondolkodásra koncentrálunk.
- Szubjektivizmus: Az igazságot relatívvá tesszük, mindenki a saját igazságát keresi, így a nagy, közös kérdések jelentőségüket vesztik.
Kreeft szerint azért folyamodunk ezekhez a módszerekhez, mert félünk szembenézni az igazsággal, az élet értelmének kérdésével.
A Prédikátor könyvének központi gondolatát a szerző egy szillogizmusban foglalja össze: minden emberi tevékenység („fáradozás”) a „nap alatt” történik, és minden a „nap alatt” hiábavaló, tehát minden emberi tevékenység hiábavaló. A „nap alatt” kifejezés a megfigyelhető világot jelenti, amelyet öt jellemző határoz meg: az egyformaság, a halál, az idő, a gonosz és a rejtély. Ezek a jellemzők teszik hiábavalóvá minden emberi törekvést. A könyv szerint az élet olyan, mint egyenes utat keresni egy gömb alakú világon, vagyis lehetetlen.
Salamon öt fő „fáradozást”, azaz életcélt vizsgál meg: a bölcsességet, az élvezetet, a gazdagságot és hatalmat, az erkölcsösséget és a hagyományos vallást.
A bölcsesség keresése („minden bölcsességben sok a bosszúság”) és az élvezet hajszolása („minden hiábavalóság és szélkergetés”) egyaránt kudarcot vall. A hatalom sem hoz tartós boldogságot, bár rámutat, hogy az élet értelme nem kontrollálható, hanem ajándék. Az erkölcsösség, a másoknak való élés sem elég, mert ha az egyén élete céltalan, akkor másokért élni is értelmetlen. A hagyományos vallás sem ad választ, mert a természet megfigyelése alapján ismert Isten túl távoli és közömbös.
Az öt „fáradozás”
Mind az öt „fáradozás” hiábavalónak bizonyul, mert mind a „nap alatt” van, és a „nap alatt” minden hiábavaló. Salamon öt érvet sorol fel, amelyek alátámasztják, hogy a „nap alatt” minden hiábavaló:
- Egyformaság és közöny: A természet közömbös az emberi értékekkel szemben, jó és rossz emberekre egyaránt leselkedik veszély.
- Halál: A halál elkerülhetetlen vége minden életnek, ami értelmetlenné teszi a földi törekvéseket.
- Idő: Az idő ciklikus ismétlődése miatt nincs igazi fejlődés, minden „új” csak a „nap alatt” új. Az örökkévalóság utáni vágy azonban reményt ad.
- Gonosz: A szenvedés és az igazságtalanság állandó jelenléte megkérdőjelezi Isten jóságát és az élet értelmét.
- Isten: A természet megfigyelése alapján ismert Isten nem személyes, hanem távoli és megfoghatatlan. Nem ad választ az élet értelmére.
Salamon tehát nem tagadja Isten létezését, de nem talál vigaszt és iránymutatást a hagyományos, természet által megismert Istenben.
A céltalanság érzése
A Prédikátor könyvének konklúziója, miszerint minden hiábavaló, elkerülhetetlenül felveti az élet értelmének kérdését. Kreeft szerint három „kapun” keresztül törhet be életünkbe a céltalanság érzése:
- az érzelmi,
- a spirituális
- és az intellektuális kapun.
Mindhárom kaput meg kell védenünk a céltalanság démonától. A pszichológia segíthet az érzelmi problémákon, a vallás a spirituálisakon, a filozófia pedig az intellektuálisakon. A Prédikátor könyve Isten „szókratészi módszere”, amely kihívást jelent, és arra késztet, hogy megkeressük a válaszokat.
A könyv a kérdés, a Biblia többi része pedig a válasz.
A kérdés az, hogy megértettük-e a választ, és képesek vagyunk-e hitünket racionális érvekkel alátámasztani.
A Prédikátor könyvének céltalanságról szóló konklúziójára válaszolni kell. Ehhez racionális érvekre van szükség, nem elég pusztán az érzelmeinkre vagy a hitünkre hagyatkozni. A könyv érvelése logikus és világos, ezért a kiinduló feltevések között kell hibát találni. Kreeft felveti, hogy
létezik-e olyan emberi tevékenység, amely nem a „nap alatt” van, azaz nem korlátozódik erre a világra.
A válasz az, hogy igen, az ember „építi” önmagát, és a lelke örökkévaló.
A másik kérdés, hogy
létezik-e olyan dolog a „nap alatt”, ami mégsem hiábavaló.
A válasz a szeretet, ami erősebb a halálnál, és örökkévalóságra utal. A Prédikátor könyvének utolsó versei egy másik szerző által hozzáadott kiegészítésként értelmezhetők, amelyek a hagyományos vallásos választ adják az élet értelmére: féld Istent, és tartsd meg a parancsolatait. A könyv azonban nem áll meg itt, hanem rámutat, hogy az Istenfélelem csak a bölcsesség kezdete, nem a vége. Chestertonnak Az örökkéváló ember című munkájából idéz:
Az Úr félelme a bölcsesség kezdete. A kezdetekhez tartozik, a civilizáció hajnala előtti hideg órákban érezhető: az a hatalom, amely a pusztából tör elő, forgószélen érkezik, és összetöri a kőbálványokat. A hatalom, amely előtt a keleti népek arcra borulnak, mint a porba hullott kövezet. A hatalom, amely elől az ősi próféták meztelenül rohannak, kiáltanak, hirdetik, de menekülnek is előle. A félelem, mely minden vallás gyökerében ott lappang, legyen az igaz, vagy hamis. Az Úr félelme a bölcsesség kezdete, de nem a vége.
A Biblia története meghaladja a Prédikátor könyvének világképét, és új kezdetet hoz a teremtés, a megtestesülés, a feltámadás és az utolsó ítélet által. Ezek az események megtörik az idő ciklikusságát, és valódi reményt és értelmet adnak az emberi létnek.
Peter Kreeft így foglalja össze gondolatait a Prédikátor könyvéről:
A Prédikátor könyve az élet ragyogó könyve. Ragyogó éppen a kápráztató sötétségében. Az élet könyve, éppen azért, mert őszintén és kendőzetlenül szembesül a halál tényével. Kiváló, nagyszerű könyv, mert mélyen és kompromisszumok nélkül vizsgál egy nagyszerű, nagyszerű kérdést: Mi végre van az életünk itt a nap alatt?
Ez a legnagyobb kérdés a világon. Az egyetlen nagyobb könyv ennél csak az lehetne, amely a világ legnagyobb válaszát adja – egy olyan könyv, mint a Biblia következő könyve, az Énekek Éneke. A filozófus felteszi a kérdést, de a szerelmes válaszol rá. A fej gondolkodik, de a szív énekel.
Az Énekek Énekében az élet szerelmes dalnak látszik. Életünk hangjegyek egy nagyszerű zenében, egy kozmikus harmóniában, a „szférák zenéjében”, és a dal lényege a szeretet, mert a dal énekese Isten – a mi történetünk, a történelem, az ő története –, és Isten a szeretet. De ez már egy másik történet. És az út ehhez Jób könyve.
Jegyzetek
[1] Peter Kreeft: Three Philosophies of Life. Ecclesiastes: Life as Vanity – Job: Life as Suffering – Song of Songs: Life as Love, Ignatius Press, San Francisco, 1989, 7.
[2] i. m., 16.
[3] i. m., 18.
[4] i. m., 21.
[5] i. m., 27–28.
[6] i. m., 57–58.
További elmélyülésre:
A következő részben:
Jób könyve: az élet mint szenvedés