Aquinói Tamás a Jób könyvéhez írt kommentárjában azt vizsgálja, hogyan egyeztethető össze Isten gondviselése a világban tapasztalható igazságtalanságokkal. A középkori szellemóriás szerint Jób története valóságos, és a könyvben leírt beszélgetések egyfajta teológiai vitát alkotnak Isten igazságosságáról. John Yocum jóvoltából írásának második darabját olvashatják a #BibliaKultúra olvasói. Az első rész felidézéséhez kattintsanak ide.
Jób vitája barátaival: antropológia, teleológia, eszkatológia
Mint ismeretes, Jób barátai azt állítják, hogy ha Jób olyan mértékű szenvedést élt át, amilyet átélt, akkor az szükségszerűen a bűnei miatti megtorlás miatt van. Ha azonban megtér, helyre fog állni minden. Ha nem tér meg, az végérvényes bizonyítéka bűnösségének. Jób azonban tagadja, hogy tudatában lenne olyan bűnnek, amely indokolná az őt ért büntetés súlyosságát. Költőien fogalmazva azt kívánja, bárcsak meg lehetne mérni bűneit a büntetéseihez viszonyítva (Jób 6,2–3). Aquinói Tamás gondosan megjegyzi, hogy Jób nem erkölcsi értelemben vett feddhetetlen [62]:
„Az emberi természet gyarlósága miatt, bármennyire igaznak tűnjék is, senki sem mentes a bűntől. Az igaz emberek bűnei azonban nem súlyosak és halálosak, hanem könnyűek és bocsánatosak, s mulasztásból vagy tévedésből fakadnak.”
A lényeg az, hogy Jób bűnei nem érdemelték ki azt a mértékű megtorlást, amit ő maga is jogosnak érzékelt. A barátok érvelése lényegében azon alapul, hogy világos ok-okozati összefüggés érvényesül: Jób szenved, tehát bűnt követett el – sőt, mivel nagyon szenved, nyilvánvalóan súlyosan vétkezett.
Noha a beszédek magyarázata részletes és figyelemre méltó, három olyan elemet szeretnék kiemelni Tamás értelmezéséből, amelyek különösen figyelemre méltók a vitát illetően.
- Először is, Tamás gazdag antropológiai szemlélettel dolgozik, amely Arisztotelész tanítására épül, és teljes mértékben figyelembe veszi az ember testi és társas természetének valóságát, valamint azokat a sajátosan emberi szellemi képességeket, amelyek a contemplatio – vagyis a szemlélődés – életformáját lehetővé teszik, amely egyben az ember valódi célja is.
- Másodszor, Tamás a teleológiát kiterjeszti az eszkatológiára, és Jób beszédeiben a feltámadásba vetett hit megvallását látja, amikor az emberek az evilági életük igazságossága szerint részesülnek majd jutalomban vagy büntetésben. Az igazak pedig megszabadulnak az e világot jellemző romlástól és korlátoktól, hogy elérhessék az isteni rendeléssel kijelölt végső céljukat.
- Harmadszor, ez az eszkatológia csak kinyilatkoztatás által ismerhető meg – egy olyan kinyilatkoztatás révén, amely végső formáját az Újszövetségben nyerte el, s amely Jóbnak is megadatott különleges prófétai belátás által. Ugyanakkor ez a kinyilatkoztatás nem érvényteleníti, hanem beteljesíti azt, ami az emberi értelem számára is hozzáférhető, így az érzékelhető világ és a történelem tanúságtétele nem kevésbé, hanem éppenséggel inkább értelmezhetővé válik általa.
Jób panaszainak értelmezésében Tamás egy árnyalt antropológiai szemlélet alapvonalait rajzolja meg, amely képes számot adni Jób keserű kiáltásairól anélkül, hogy allegorikus értelmezéshez folyamodna, miközben Jób ártatlanságát és türelmét mégis sértetlenül megőrzi.[63] Jób panaszai az ő testi, állatias természetéből fakadó, ösztönös megnyilatkozások.
Valaki azt mondhatná: valóban van okod a fájdalomra, de emiatt mégsem volna szabad fájdalmas szavakra fakadnod. E kifogás ellen Jób más állatok viselkedésére hivatkozva válaszol. Az ember ugyanis érzékelő természetét tekintve hasonló más állatokhoz; ebből következően azok a reakciók, amelyek az érzékelő természetben megtalálhatók, természetesen jelen vannak az emberben is, éppúgy, mint az állatokban. Ami pedig természetes, azt nem lehet teljesen elfojtani… úgy tűnik, természetes dolog, hogy az állatok hangjuk által fejezik ki belső gyötrelmeiket.[64]
Jób türelme testi szenvedései közepette
Az ember érzéki természetéből fakadóan az olyan szenvedés, amilyet Jób átélt, szükségszerűen érzéki fájdalmat és érzelmi szomorúságot vált ki belőle.[65] Jób türelme azonban éppen abban áll, hogy eltökélten nem engedi, hogy mindez magával ragadja:
„A türelmetlenség akkor áll fenn, amikor valakinek az értelmét annyira elborítja a szomorúság, hogy az ellentmond Isten ítéleteinek. Ha azonban valaki érzéki természetét tekintve szenved szomorúságot, ám értelme továbbra is igazodik az isteni akarathoz, akkor nincs jelen a türelmetlenség hibája.”[66]
Tamás ezen a ponton kifejezetten úgy azonosítja Jób álláspontját, mint amely a peripatetikusokéval egyezik, szemben a sztoikusokéval:
„a bölcs ember valóban elszomorodik, de az értelem segítségével igyekszik nem engedni, hogy olyan állapotba kerüljön, amely nem méltó hozzá.”[67]
Bár a peripatetikusokkal és sztoikusokkal való összevetés elsőre erőltetettnek tűnhet, Jób érvelésének alapos vizsgálata mégis indokolttá teszi ezt az analógiát. Aquinói Tamás nyilvánvalóan nem azt állítja, hogy Jób tudatosan ezekben a kategóriákban gondolkodott volna, hanem azt mutatja meg meggyőzően, hogy Jób szemlélete megfelel a peripatetikus nézetnek, miszerint az ember állati természete kizárja a szomorúság teljes kiiktatását. Tamás számára a „szomorúság” testi, társas és érzelmi gyötrelmeket jelent. A keresztény türelem ettől eltérő minőséget képvisel – és Tamás egyértelműen azt állítja, hogy Jób éppen ilyen keresztény türelmet tanúsított testi szenvedései közepette.
Aquinói Tamás: Szó szerinti magyarázat Jób könyvéhez
Tamás együttérzéssel fordul Jób szenvedése felé, részben azért, mert úgy véli, hogy a fájdalom akadályozza az ember értelmét, így Jób állapota valódi belső küzdelmet jelent.
„Mert ahol heves érzéki fájdalom van, ott szükségszerű, hogy a lélek figyelmét elvonja vagy akadályozza az értelmi dolgok szemlélésétől.”[68]
Ezt a lehetséges belső diszharmóniát, amelyet Tamás „elterelődésnek” (distractio) nevez, maga is az emberi bűnös állapot következményének tartja: az első bűn utáni időszakban az emberben állandó belső harc zajlik.[69] Tamás tehát nem tagadja vagy kisebbíti Jób szenvedésének súlyát. Számára Jób helyzete valóban olyan, hogy valaki, aki elveszítette vagyonát, gyermekeit, egészségét, majd jó hírnevét és barátai vigasztalását is, jogosan kívánhatja a halált, sőt bizonyos értelemben még azt is, hogy átkozza meg születésének napját – hacsak nem kínálkozik számára egy olyan remény lehetősége, amelyben mindez jóra fordulhat.[70]
Így hát Jób vitába száll barátaival: ártatlanságát hangsúlyozza, és rámutat az ő érvelésük hibáira, különösen arra az állításra, hogy ő jogos büntetést kapott egy olyan bűn miatt, amely – ha Jób 29. fejezetében elmondott életének tanúságát vesszük alapul – legfeljebb láthatatlan lehetett. A vita kommentárjának során Aquinói Tamás az egész életművében talán egyik legmegdöbbentőbb megjegyzését teszi. Ne feledjük, hogy Tamás értelmezésének alapja az, amit Isten a mennyei jelenetben a könyv elején mond: hogy Jób istenfélő ember. Jób barátai tehát igazságtalanul vádolták őt – sőt, a vita előrehaladtával egyre hevesebben. A 13,8 verséhez fűzött magyarázatában Tamás az Ószövetség azon tilalmára hivatkozik, amely elítéli a „személyválogatást” – és e vers kapcsán a következő megjegyzést teszi:[71]
Személyválogatásról akkor beszélünk, ha valaki lenézi vagy tagadja a másik fél nyilvánvaló igazságosságát pusztán azért, mert a vitapartner – akit támogat – nagyobb hatalommal bír, miközben valójában nem is ismeri annak igazságosságát. Ha Jób barátai gonosznak ítélték őt, jóllehet nyilvánvaló igazságosságot láttak benne, és ezt kizárólag az isteni fenségre való tekintetből tették – noha saját felfogásuk szerint nem tudták elképzelni, miként sújthatná Isten Jóbot igazságosan –, akkor az ő ítéletük, amely alapján elítélték Jóbot, valójában Isten személyének kivételezett tiszteletét tükrözte.
Jegyzetek:
[62] On Job 6.1sköv.; 13–18 (137–138. o.). A halálos és bocsánatos bűnök kérdéséről lásd Summa contra Gentiles (a továbbiakban ScG), III, 139.
[63] Az Expositio-ban kifejtett tamási antropológia összefoglalásához lásd M.F. Manzanedo két tanulmányát: „La antropología filosófica en el comentario tomista al libro de Job”, Angelicum, 62 (1985), 419–471, valamint „La antropología teológica en el comentario tomista al libro de Job”, Angelicum, 64 (1987), 301–331. Bár e tanulmányok meglehetősen átfogóak, tematikus elrendezésük miatt kevés elemzést tartalmaznak, és a „teológiai” (amely kizárólag az ember és Isten kapcsolatára vonatkozik) és a „filozófiai” (amely minden egyéb vonatkozást lefed) közötti megkülönböztetés nem igazán találó.
[64] 0n Job 6.5, 63–70, 76–77 (138–139. o.). Érdekesség, hogy Aquinói Tamás hasonló megállapítást tesz a fennhangon végzett ima előnyeiről is, amelyet különösen alkalmasnak tart az ember testi természetéhez – vö. Summa Theologiae, II–II, 83, 12.
[65] Lásd On Job 6.5, 81–94 (139. o.). Vö. még Schreiner: Where Shall Wisdom be Found?, 78–79. o., ahol a szerző a szenvedéshez való hozzáállás különbségét tárgyalja Gergely és Aquinói Tamás között. Schreiner talán túlságosan élesen fogalmazta meg az ellentétet, hiszen Tamás elismeri a szenvedés céljainak sokféleségét, amelyeket Gergely is felvet (On Job 7.21, 527–537 [156. o.]). Ahogy Tamás a Prológusban is pozitívan értékeli Gergely munkáját, úgy itt sem érdemes könnyedén venni dicséretét. Gergely megítéléséről lásd még: de Lubac, Exégèse Médiévale 4/2, 2. köt., 285–302. o.
[66] On Job 6.10, 128–133 (140. o.).
[67] On Job 6.12, 163–168 (140. o.).
[68] On Job 6.7, 70–72 (245. o.).
[69] On Job 7.10, 474–480 (155. o.). Lásd még ST, I, 94, 1.
[70] „Bár a lét és az élet önmagában véve kívánatos, mégis, ha valaki nyomorúságban él egy ilyen helyzetben, akkor az ilyen lét és élet elvetendő – noha előfordulhat, hogy valaki a szenvedést is vállalja, ha valamilyen cél érdekében teszi azt.” (On Job 3,3, 81–85 [101. o.]) Timothy Jackson vitatja azt az állítást, hogy Jób csak valamiféle remény – különösen a megváltás vagy a halhatatlanság reménye – által tartható meg: „Mivel az a lehetőség, hogy minden ember szerethessen és szeretve legyen, olyan túlnyomóan nagy jó, hogy ez még a szenvedők szemében is felülmúlhatja azokat a tragikus veszteségeket, amelyeket a valóságban átélnek.” („Must Job Live Forever? A Reply to Aquinas on Providence”, The Thomist, 62 [1998], 1–39. o., idézett hely: 34. o.) Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy e két Jób-kép közül melyik tűnik valósághűbbnek. Ráadásul Jackson az arminiánus hagyománnyal kíván azonosulni (18. o.), miközben kétségbe vonja Isten győzelmének bizonyosságát a gonosz felett (19–20. o.). Ám Arminius megvallja azt, amit Jackson nem: Isten végső győzelmét – és azokét, akiket megváltott – a bűn, a halál, a gyász, a fájdalom és a sírás felett. Az ilyen ígéretek olyan gyakran és olyan egyértelműen szerepelnek az Újszövetségben, hogy Jackson ellenjavaslatai már-már meghökkentőek merészségükben.
[71] On Job 13.8, 94–103 (215. o.).
[72] On Job 13.9, 121–124 (215. o.).
[73] On Job 13.9, 1131–1135 (215–216. o.).
[74] Yaffe, ‘Interpretive Essay’, 1–11. o. A jól ismert tomista alapelv megtalálható: ST, I, I, 8, ad 2; I, 60, 1, ad 3.
[75] Jób kezdettől fogva az örök élet reményéhez ragaszkodik, ám ezt csak a vita folyamán tárja fel, miközben barátai érveit cáfolja. On Job 3.13, 349–351 (106. o.).
[76] Lásd On Job 6.1köv.; 1köv. (137köv.); On Job 9.1köv.; 1köv. (165köv.); On Job 13.1köv., 1. (213ff.).
[77] On Job 14.18köv.; 247–335. Lásd Chardonnens, L’Homme sous le regard de la providence, 81–85. o.
[78] On Job 14.5–6, 1–10 (224. o.).
[79] On Job 6.10–11, 169–240 (141–142. o.).
[80] A kifejezés fordításának összetettségéről lásd Edwin M. Good művét: In Turns of Tempest: A Reading of Job (Stanford: Stanford University Press, 1990), 257–258. o.
[81] Robert Gordis, The Book of Job: Commentary, new translation, and special studies (New York: Jewish Theological Seminary of America, 1978), 528. o. Gordis emellett érveléseket is kínál a megváltó (vagy igazságtevő) Istenként való azonosítása mellett (205–206. o.); ugyanezt az értelmezést lásd még: E. Dhorme, A Commentary on The Book of Job (London: Thomas Nelson and Sons, 1967), 283–284. o.; valamint Robert Gordis, The Book of God and Man: A Study of Job (Chicago/London: University of Chicago Press, 1965), 223–224. o. A Jób 19,25–27 értelmezéstörténetéről összefoglalást nyújt: J. Speer, „Zur Exegese von Hiob 19,25–27”, Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 25 (1905), 47–140. o.
[82] Gordis, The Book of Job, 528. o.
[83] Gordis, The Book of Job, 204. o.
[84] Lásd Gordis, The Book of Job, 144. o.
[85] On Job 13. 15, 217–232 (218. o.).
[86] On Job 14.5–6 1–10 (224. o.).
[87] On Job 14.6, 7. 57–61. 62–67 (225. o.).
[88] On Job 19.25–27, 245–337 (269–270. o.).
[89] On Job 19.23. 259–260 (269. o.).
[90] Susan Schreiner szerint: „Bár az öröklét tana egy bizonyos szinten Jób és barátai vitájának tárgya volt, valójában a rend érzékelése állt a vita középpontjában” (Where Shall Wisdom be Found?, 74. o.). Tamás értelmezése szerint Jób számára pedig éppen az öröklét fényében válik egyáltalán elképzelhetővé, hogy a történelemben valamilyen rend létezik.
[91] On Job 38.1, 5–8 (415. o.).
[92] On Job 40.1, 6–16 (443. o.).
[93] On Job 38.1–2. 74–81 (417. o.).
[94] Chardonnens, L’Homme sous le regard de la providence, 237–251. o.
[95] On Job 40.10, 221–224 (448. o.).
[96] On Job 40.10, 258–281 (448–449. o.).
[97] On Job 40.10. 269–272 (449. o.).
[98] On Job 40.27. 655–664 (457. o.).
[99] A „könnyelmű beszédről” lásd Summa Theologiae II–II, 122, 3; II–II, 68, 4; 73, 3. Aquinói Tamás a Jób 39,34 (a héber szöveg szerint: 40,4) versét így fordítja: „qui leviter locutus sum respondere quid possum” („Mit is válaszolhatnék én, aki könnyelműen beszéltem?”). A Revised Standard Version (a héber eredeti, qalalti alapján) úgy fordítja az alárendelt mondatot: „Íme, semmiség vagyok”. A héber szövegben Jób saját szerény állapotáról tesz kijelentést, míg a Vulgatában (mind a Sixto-Clementina, mind pedig az Aquinói által használt verzióban) Jób könnyelmű beszédét ismeri el. Ugyanakkor a következő versben minden változatban Jób megbánja korábbi szavait. Tamás arra a következtetésre jut, hogy két különböző típusú megszólalást bán meg, mivel a szöveg kétszeri beszédről tesz említést; ez azonban valószínűleg csupán a héber nyelvre jellemző intenzifikáló párhuzamosság, vagyis többszöri megszólalásra utal. (Vö. Robert Gordis, The Book of Job, 466. o.)
[100] On Job 39.33–35, 343–361 (441. o.).
[101] On Job 38.1. 9–13 (415. o.).
[102] Yaffe úgy véli, hogy Aquinói Tamás szerint Jób „tökéletesen bölcs, de nem tökéletesen igazságos” („Providence in Medieval Aristotelianism: Moses Maimonides and Thomas Aquinas on The Book of Job”, Hebrew Studies, 20–21 [1979–80], 62–74. o., itt: 73–74. o.). Azonban a tökéletes bölcsesség feltételezése a tökéletes igazságosság nélkül nem áll összhangban Tamás elgondolásával, amely szoros kapcsolatot tételez a gyakorlati és az elméleti értelem között. Ráadásul Aquinói kifejezetten úgy tartja, hogy Jób nem volt tökéletesen igazságos a szó szoros értelmében (lásd az Expositio-t a Jób 6,1–18 verséhez: 137–138. o.). Az értelem, az akarat és az erkölcsi cselekvés közötti összetett kapcsolatról lásd: Eleonore Stump, „Aquinas’ Account of Freedom: Intellect and Will”, The Monist, 80 (1997), 576–597. o.
[103] Tamás számára ennek jelentőségéről lásd Summa contra Gentiles III. könyv, 141–142.
[104] On Job 42.11–16, 119–205 (472–474. o.).
[105] Lásd Schreiner, Where Shull Wisdom he Found?, 90.
[106] On Job 42. 101köv., 103-112 (472. o.) .
[107] Lásd Brevard Childs, lntroduction to the Old Testament as Scripture (Philadelphia: Fortress Press, 1979), 533. o.; E. Dhorme, A Commentary on The Book of Job (London: Nelson, 1967), 533. o.
[108] Childs a főbb nézetkülönbségeket az 528–533. oldalon vázolja fel.
[109] Childs, lntroduction to the Old Testament as Scripture, 528. o.
[110] Gordis, The Book of God and Man, 219–224. o.
[111] Gordis, The Book of God and Man, 222. o.
[112] Gordis, The Book of God and Man, 217; 223–224. o.
[113] Robert Alter, The Art of Biblical Narrative (New York: Basic Books, 1981).
[114] Johnson, The Future of Catholic Biblical Scholarship, 10–29. o.
[115] Chardonnens, L’Homme sous le regard de la providence, 53–117. o.
[116] Chardonnens, L’Homme sous le regard de la providence, 17. o.
[117] Chardonnens, L’Homme sous le regard de la providence, 33. o.
[118] Alter egy olyan utat javasol az atomizálás és a felismerés hiánya között, amely nem naiv, hanem tudatosan megformált és művészi szerkesztés eredménye (19–20. o.).
A szerzőről:
John Yocum a Servants of the Word közösség élethosszig elkötelezett tagja. Az Egyesült Államokból, a michigani Jacksonból származik, jelenleg Lansingben él. Hosszú évekig szolgált missziós vezetőként a Sword of the Spirit közösségben: tizenöt évig az Egyesült Királyságban, majd hét évig a Fülöp-szigeteken. 2011-ben tért vissza az Egyesült Államokba, hogy Észak-Amerika-szerte támogassa a közösségek munkáját. Teológiai doktorátusát az Oxfordi Egyetemen szerezte. Teológiát tanított Oxfordban, a manilai Loyola School of Theology-n és a detroiti Sacred Heart Catholic Seminary-ban.
A Special Thanks to John Yocum!
Forrás:
John Yocum: Aquinas’ Literal Exposition on Job, in: Thomas Gerard Weinandy – Daniel A. Keating – John Yocum (eds.): Aquinas on Scripture: An Introduction to His Biblical Commentaries, T&T Clark, London – New York, 2005, 21–42. (A második rész oldalszámai: 31–41).
Fordította: #BibliaKultúra
A tanulmány első részét lásd:
Jób könyve Aquinói Tamás szemével
Jób könyvéhez kapcsolódó bejegyzéseink
Pandémia és a Biblia. Tűnődés Jób könyve alapján
Jób könyve memorizálásának meglepő öröme